Gezellig, binge, problematisch of alcoholist?

Door Karin Elshout -van Gaalalcohol

Dat ik een blog schrijf over alcohol had ik een paar jaar geleden nooit verwacht! Mijn vader was namelijk verslaafd aan alcohol. Hij dronk dagelijks en met tijden heel veel. Toen mijn ouders gingen scheiden mocht ik het huis opruimen en ik vond de lege flessen op de meest vreemde plaatsen, tot in de dakgoot aan toe. Tot mijn 20e dronk ik geen druppel, daarna heel af en toe een wijntje en de laatste tijd drink ik regelmatig een of twee glaasjes wijn. Ik roep dan altijd gekscherend dat ik er niks aan kan doen want ik ben erfelijk belast :)  Tja, dat is natuurlijk ook… Ik vind mezelf een gezelligheidsdrinker en is dat ook zo?

Gezellig, binge, problematisch of alcoholist?

Om te weten te komen hoe het met mij gesteld is heb ik een alcoholtest gedaan op internet:

Deze test is ontwikkeld door de Wereld Gezondheids Organisatie. De mate waarin risico gelopen wordt is als volgt:

  • 0 tot 7 laag;
  • 8 tot 15 toenemend risico;
  • 16 tot 19 hoog risico;
  • 20 tot 40 zeer hoog risico.

U scoort 7 punten. De risico’s zijn voor u beperkt.

Gelukkig!! Beperkt risico. Wel een risico, dus ik blijf alert. Wil je weten hoe het met jou gesteld is? Hier vind je allerlei testen, ik heb mijn alcoholtest ook op deze site gedaan. 


Stel dat je alleen op een feestje drinkt, of alleen in het weekend maar dan wel gelijk een glas of vijf zes. Dan ben je een binge drinker. Binge is het Engelse woord voor braspartij. Binge drinken wil zeggen het drinken van 6 glazen in 2 uur voor mannen en bij vrouwen 4 glazen in 2 uur.


Herken je jezelf hierin? :

  • Alcohol nodig hebben om te kunnen ontspannen, om in een andere stemming te komen, om een bepaalde angst te overwinnen of zenuwen tot bedaren te brengen.
  • Niet genoeg hebben aan 1 of 2 glazen, maar dagelijks meer drinken en vaak situaties opzoeken waar alcohol gedronken wordt.
  • Snel en gulzig drinken, stiekem drinken, vaak naar drank ruiken en kauwgum eten om de dranklucht te verbergen.
  • Slecht slapen.
  • Foutjes maken op het werk of regelmatig verzuimen.
  • Onder invloed deelnemen aan het verkeer.

Als je jezelf hierin herkent ben je een zgn. probleemdrinker. Je loopt het risico om ‘alcoholist’ te worden als je niet snel ingrijpt. Zoek hulp!


De DSM V (Diagnostical Statistical Manual versie V: een internationaal gebruikt boek waarin alle psychiatrische zwartwit-poster-drankaandoeningen beschreven staan) spreekt niet van alcoholisme maar van ”stoornissen in middelengebruik”. De stoornis en de ernst daarvan kan vastgesteld worden aan de hand van 11 verschillende criteria.

  1. Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
  2. Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  3. Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
  4. Sterk verlangen om te gebruiken.
  5. Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  6. Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak.
  7. Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
  8. Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
  9. Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  10. Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
  11. Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken.

Tips om te minderen met alcohol 

  • Maak een afspraak met jezelf hoeveel glazen en wat voor soort drank je gaat drinken, zorg dat je weet na hoeveel glazen je rem eraf gaat en blijf daaronder zodat je jezelf aan de afspraak kunt houden.
  • Drink na elk glas alcohol een glas zonder alcohol.
  • Als je in een restaurant wijn bestelt, bestel dan ook altijd een karaf water. Drink één op één: een glas wijn, glas water, etc.
  • Drink als je dorst hebt gewoon water. Van alcohol (ook in bier!) krijg je juist meer dorst.
  • Geniet van je drankje en kieper het niet in 1 keer naar binnen.
  • Eet altijd iets voordat je alcohol drinkt.
  • Iets te vieren waarbij je graag een feestelijk (alcoholisch) drankje zou willen drinken? Maak ook eens alcoholvrije cocktail.
  • Je drinkt graag een glas wijn of een biertje bij het avondeten? Bij de slijter kun je lekkere alcoholvrije wijn kopen en in de supermarkt vindt je tegenwoordig volop verschillende soorten alcoholvrij bier.

Er is veel hulpverlening te vinden op internet, zelfhulp online of een instelling bij jou in de buurt zoals bijv. de AA (anonieme alcoholisten). Uiteraard kun je ook bij mij terecht. Ik werk met verschillende methodieken zoals EMDR (RDI protocol), NLP interventies en systemisch.

 

 

Comments are closed.